En lille pige med en stor boksehandske på jagt efter sin forsvundne hundehvalp var nok til at imponere dommerne ved den internationale prisuddeling Billboard Digital Entertainment Awards.
Billboard havde for første gang spil på programmet, og her vandt det dansk-udviklede spil Shroomz kategorien "Web/Downloadable Game of the Year", kun få måneder efter det fik sin debut på internettet.
Spillet er udviklet af det danske firma The Planet, som ejes af 34-årige Mads Rydahl og siden slutningen af 1990'erne har satset på spiludvikling.
- Vi håber, at det her kan give os et boost. Jeg har allerede fået henvendelser fra en række amerikanske virksomheder, som har fået øjnene op for os, siger Mads Rydahl.
Tjener på royalties
Spillet er en stor satsning fra hans side efter et par svage år, hvor mange kollegaer i branchen har måttet dreje nøglen om.
Shroomz er udviklet i samarbejde med amerikanske Gametrust, og planen er, at det danske firma får procenter af salget, når spillet sælges gennem en række portaler på nettet.
- Vi må gentænke den måde, vi sælger spil på. Spilbranchen er it-industriens eneste rock-stjerner, og vi vil gerne ofre meget på at blive på det her marked, siger Mads Rydahl.
Web-spillet Shroomz |
- Alle statistiskker viser, at det er det segment, som er det mest loyale og betaler, når de finder noget, de kan lide. Vi har bevist lyttet meget efter kvindelige testere, siger Mads Rydahl.
Blanding af Tetris og arkadespil
Selve spillet er en blanding af Tetris, Minestryger og gamle arkadespil, og det har taget fire grafikere og to programmører - Mads Rydahl var en af dem - omkring fire måneder at udvikle. Senere har den amerikanske samarbejdspartner sørget for omfattende feedback fra op mod 100 testere.
Mads Rydahl vil ikke fortælle de præcise udviklingsomkostninger, men siger, at et spil i den klasse kan koste op mod en million kroner at skabe.
En mindre del af omkostningerne til udviklingen er dækket ind af den amerikanske samarbejdspartner Gametrust, der har fuld råderet over spillet, men deler indtægterne med det danske firma.
Web-spillet fik sin premiere på spilportalen Shockwave.com i august og forventes inden årets udgang at være tilgængelig på store spilportaler som AOL Games, Yahoo Games og Real Arcade.
- Langt hen ad vejen har vi set det her år og den her investering, vi har foretaget, som et stort eksperiment. Nu virker det som, at det var en rigtig satsning, og så må vi håbe, at medieopmærksomheden kan konverteres til salgstal, siger Mads Rydahl.
Virtuelt firma
Selv kalder han firmaet bag spillet, The Planet, for et virtuelt firma, for han er den eneste fastansatte, mens op mod 20 personer i netværket træder til og mod betaling arbejder på forskellige projekter.
Spillet er gratis at prøve over internettet, men koster penge, hvis man vil have den fulde version eller hente det ned til sin egen computer og spille det i længere tid.
- Vi havde en masse amerikanske kunder frem til 2001, og det her markerer et nyt startskud for vores virksomhed. Før lavede vi udelukkende reklamespil, men nu satser vi på royalties, fortæller Mads Rydahl.
Han er netop blevet ansat som konsulent i Bang og Olufsens afdeling for produktudvikling, men har alligevel flere nye projekter i ærmet uden dog at ville løfte sløret alt for meget.
Det danske spil fik blot en af de mange priser, der blev uddelt på Billboard Digital Entertainment Awards.
Årets visionære person blev Steve Jobs og Apple årets varemærke, mens det canadiske firma Bioware blev årets spiludvikler. På musiksiden fik Realnetworks flere priser for sine digitale musiktjenester.
Relevante links
http://www.shockwave.com/sw/content/shroomz" target="_blank">Web-spillet Shroomz